הורשת עיזבון במקרה של גירושין

אחת הסיטואציות המאתגרות, שבהן נתקלות משפחות - היא צוואה ישנה, שנערכה לפני, שסיטואציה משפחתית השתנתה.

מהי לשון החוק במקרה זה?

עבור זוגות נשואים שאחד מהם נפטר ולא השאיר צוואה החוק ברור מאד: החלוקה מתבצעת 50% לבן הזוג השורד ו-50 מתחלקים בין הילדים1. אם אותו אדם השאיר צוואה, הרי שחלוקת העיזבון תתבצע בהתאם לכתוב בה. אך, אם עולה ספק כמו במקרה של גירושין, משפחתו של אותו אדם יכולה להגיש "התנגדות לביצוע צוואה".

תביעה זו תגיע לבית המשפט שיחליט האם להתייחס לצוואה הישנה הכוללת את שמו של בן הזוג הקודם כיורש או להניח כי רצונו של אותו אדם היה להניח את רכושו למשפחתו הנוכחית.

מה אם בן הזוג לשעבר השקיע בנכס המדובר?

כעת עולה סוגיה נוספת. מה בית המשפט יקבע אם הגרוש/ה הרשום בצוואה השקיע בנכס. האם יהיה הוגן לנשלו מהרכוש שבו השקיע בעבר? בהסכם הגירושין עצמו עשויה להיות התשובה לכך. בדרך כלל, כאשר שני בני זוג מתגרשים הם מחליטים ביניהם על חלוקת הרכוש בהתאם לדין הקובע. זוגות שנישאו אחרי 1974 ומתגרשים יחלקו את רכושם על פי עיקרון "איזון המשאבים", לכן, גם אם בן הזוג הקודם השקיע בנכס, הוא יזכה במסגרת הסכם הגירושין לסכום השווה לחלקו בנכס זה.

עם זאת, עשוי להיות בהסכם הגירושין סעיף מיוחד המעניק לגרוש את האפשרות לחיות בנכס כל חייו (במיוחד אם יש ילדים) ורק לאחר מותו של הגרוש הנכס שווי הנכס יחולק בצורה שונה. הסכם זה נדיר ביותר ולכן במרבית המקרים הנושא יגיע לבית המשפט שיפסוק לטובת בני משפחתו הנוכחית של הנפטר.

עזבון במקרה של הורים גרושים לילד קטין

נושא נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא הזכויות בנכס של אדם שנפטר לאחר גירושין, וילדיו עדיין קטינים. במקרה זה, למרות שהילדים הופכים להיות היורשים הטבעיים של אותו אדם, בן הזוג הקודם עשוי להיות האפוטרופוס הטבעי המטפל בהם וברכושם ולכן הוא עשוי לקבל גם את היכולת לקבל החלטות כמו מכירה של הנכס. הדרך למנוע זאת היא להגדיר מראש מנהל עזבון או נאמן לנכסי הילדים עד שיגיעו לגיל מבוגר יותר ויוכלו למנוע את הפגיעה בנכסיהם. את מינוי האדם המתאים ניתן להגדיר בצוואה. יתכן ולגרוש/ה ולילדים יגיעו מזונות מן העזבון במקרה זה2.

כיצד ניתן למנוע סכסוכים מיותרים במשפחה מראש?

כדי להימנע מראש מסיטואציות דומות לאלה שתוארו לעיל חשוב לבצע מספר פעולות. יש להגדיר בהסכם הגירושין את זכויותיו של בן הזוג הקודם בנכס לאחר מותכם. כמו כן, חשוב לנסח צוואה מעודכנת ולהפקידה אצל הרשם לענייני ירושה במשרד הפנים. עורך דין מקצועי המתמחה בתחום יכול לסייע לכם בשתי הפעולות הללו.

רצוי גם לעדכן מספר בני משפחה נוספים (אם הילדים קטינים) כי הופקדה צוואה מעודכנת, ואם ניתן לקבל את ההעתק של הצוואה הקודמת ולהשמידו. כך, תוכלו למנוע חלוקה של הרכוש העשויה לפגוע בילדים או בבני משפחה אחרים אשר להם תרצו להוריש את רכושכם לאחר מותכם. כמו כן, כדאי לרשום בצוואה את מי הייתם מעוניינים למנות כמנהל עזבון או נאמן על רכושכם.

הסכמי ממון

מהו הסכם ממון בעצם? כיצד מומלץ לגשת לניסוח הסכם ממון מבלי ליצור אי נעימות? מתי ניתן ומומלץ לערוך הסכם ממון בין בני־זוג? מהו הליך עריכת הסכם ממון בין בני־זוג? מתי ואיך ניתן לבטל הסכם ממון?

מימוש צוואה

ייתכן ואתם מודעים לכך שבן משפחה הוריש לכם נכס או כספים, אך עדיין אינכם יודעים כיצד לממש את הצוואה הזו. אכן, מדובר בסיטואציה לא נעימה.

התנגדות לצו ירושה

כאשר אדם נפטר ואינו משאיר אחריו כל ירושה, בית המשפט קובע למי יחולק רכושו. לעתים, הקביעה של בית המשפט שגויה או לא הוגנת. במצב כזה, הקרובים לו, הרוצים לשמור על זכויותיהם, יכולים להגיש התנגדות להחלטה. במאמר זה נדון בשלבים השונים להגשת התנגדות לצו ירושה.

כנגד מי מגישים תביעת נזקי גוף בגין תאונת דרכים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 ("חוק הפלת"ד") מאפשר (כמעט) לכל מי שנפגע בתאונת דרכים להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו לו עקב התאונה, וזאת ללא כל קשר לשאלה מי אחראי ואשם בגרימת התאונה, ואף אם התאונה נגרמה באשמתו של הנפגע שמגיש את התביעה, ולרבות במקרה של תאונה עצמית (והכל בכפוף לחריגי החוק).

תביעת נזק רכוש לרכב

בכל שנה מוגשות לבתי המשפט בישראל עשרות אלפי תביעות העוסקות בנזקי רכוש לרכבים. מדובר בשרות תביעות בכל יום, במסגרתן תובעים הנפגעים פיצוי הולם מחברות הביטוח, כשלעתים התביעה מוגשת כנגד הנהג הפוגע עצמו.

זכויות נפגע תאונת דרכים

נפגעי תאונות דרכים זכאים למגוון זכויות והטבות מטעם גורמים שונים, על מנת לסייע להם להתאושש ולהחלים מהתאונה.

במדריך הבא מטעם משרד עורכי דין דוד סער, נפרט באריכות אודות כלל הזכויות העומדות לצידם של נפגעי תאונות הדרכים.
לצד המידע האמור במדריך, אנו מזמינים אתכם להתייעץ עמנו בכל שאלה. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני, להתכתב עם נציג בצ'אט או להשאיר פניה לקבלת שיחה חוזרת.

דילוג לתוכן